Tuesday, March 3, 2009

Back To School (written a day before Izzat started his schooling) (3rd January 2009, 3:35pm)


Hari nie bila aku duduk sambil mengapur kasut skolah Izzat Emir, menyiapkan baju skolah dan kelengkapan2 skolah yg laen..ingatanku menerawang ke zaman persekolahan aku dahulu.


Sedar x sedar dah hampir 25thn berlalu bila aku menghadapi hari pertama melangkah masuk ke darjah 1.Esok (4hb Januari 2009), tiba plak giliran Izzat..walaupun hari orientasinye dah lepas, tp hari pertama bersekolah ttp akan mjadi pengalaman berharga yg xkan kita lupa sampai bila2.


Samar2 ingatan kembali mengimbau saat melangkah ke Kelas 1 Biru..ramai ibu bapa menemankan anak masing2, yg x bleh lupa ada jugak yg menangis =) he he! Senario yg serupa xkan berubah di telan zaman. Kalau x silap aku dok kt sebelah Safinaz (kwn masa skolah tadika, anak Pakcik Md Sultan). Malangnya aku dah x ingat nama cikgu kelas aku! (alamak, ni kwn2 kena la tlg aku =p) Yg aku dpt ingat cuma cikgu kelas Darjah 4 yg paling cunz kt skola masa tu, Miss Thum Peng Peng (dan lagu Casanova yg Miss Thum ajar utk tarian) dan cikgu Darjah 6 Pn Venkatachalam (yg ajar kiterang wat cross stitch bukannye ajar BM! Wahaha! Plg xleh lupe keta Mr Bean Pn Venka yg kaler pink)...


Alamak ni dah kuar tajuk lah =) Back to Darjah 1. Sebenarnye point aku nk tulis satu je. Walaupun rasa baru sgt kenangan tu, rupa2nya dah jauh masa tinggalkan kita. Dah tiba masa anak2 pula mulakan zaman persekolahan, dan mencipta kenangan2 baru dlm hidup mereka.


Buat Izzat Emir, ibu doakan langkah pertama di hari pertama kt SJK (C) Sin Min (B) esok akan membawa ke arah kejayaan hidup dan masa depan yg lebih baik. Rasanya mcm baru smlm ibu lahirkan Izzat dan renung wajah comel Izzat dlm blanket biru..melayan kerenah Izzat..esok ibu dan babah akan pimpin tangan Izzat pd hari pertama sekolah bermula.


Izzat Emir adalah kebanggaan ibu dari saat pertama jantung Izzat berdenyut dlm kandungan ibu sampai bila saat nyawa ibu terpisah dari jasad, ibu tetap sayangkan Izzat...walaupun tiba saat itu nanti, ibu dan Izzat akan hidup di dua alam yg berbeza.


'Back To School' adalah nukilan aku di atas layar emosi yg bercampur baur kerana bila tiba hari esok, bkn sahaja dunia baru Izzat akan bermula..tetapi aku juga akan melangkah ke fasa hidup yg berbeza.


Aku doakan yg terbaik buat semua dan semoga 2009 membuka jalan yg lebih baik buat aku dan anak-anakku.


No comments:

Post a Comment