Saturday, October 23, 2010

Kebebasan Bersuara @ Freedom of Speech


Kali nie aku nak menyentuh tentang kebebasan bersuara...seberapa bebaskah kita dapat menyuarakan apa kata hati, tak kisah dimana2 sahaja...terutama dilaman2 sosial (especially Facebook yang menjadi kegilaan ramai)....

Aku terpanggil untuk menyuarakan kata hati aku kali ini...sebab dah terlalu kerap pulak aku terkena senario yang orang tiba2 'kisah' pada posting2 aku...walaupun ia dibuat secara 'anonymous'. Tanpa sebarang nama...tanpa pangkal nama sekalipun (contohnya : Si A, si polan, Encik S, Pn C, or whoever).

Well, susahnyer if nak berFB tapi kisahkan sangat tentang posting orang lain. Asyik2 terasa pedas, sikit2 terase sengal ulu hati. Kalau dah macam tu better don't mingle..don't start an account pun. And if dah ada account, don't add people :) look...for those super-DUPER-sensitive person out there, THIS WORLD DON'T EVOLVE AROUND YOU...ALONE :)

In the first place, kenapa nak terasa if you didn't do what people wrote kan? Contohnye : 'aku bengang dgn mangkuk ayun yg tak reti nak basuh pinggan mangkuk sendiri'...well, why should you terasa yang you adalah mangkuk ayun yang dimaksudkan itu if in the first place you selalu membasuh pinggan mangkuk you sendiri ;) got what I mean?

So kalau dah nak posting jer kene ingat nak jaga hati 1479 orang rakan2 FB anda, kat manakah terletaknya FREEDOM OF SPEECH anda itu?

Fikir-fikirkanlah...

No comments:

Post a Comment